Vedení města Kolína získalo dotaci na vybudování nového webu a rozšíření aplikace „Kolín v mobilu“ (psali jsme zde). Součástí aplikace by mělo výhledově být i vybudouvání tzv. modulu sousedské pomoci. Motivací se staly nejen osvědčené příklady dobré praxe z Holandska, ale i osobní zkušenost z našeho města.
„Mělo by to fungovat tak, že by bylo možné v rámci té aplikace přispívat na lokální problémy různých lidí. Nás to napadlo, resp. pana Rakušana, asi před dvěma lety, kdy se na nás jeden pán obrátil, že by potřeboval nový elektrický vozík, který stojí asi 50 000 korun a zdravotní pojišťovna na něj nepřispívá. Byl to Kolíňák a měl samozřejmě obrovský problém peníze sehnat. Uvažovali jsme nejprve nad veřejnou sbírkou, což by bylo náročné, takže pak se založil transparentní účet – výzvu jsme zveřejnili na facebooku a během tří dnů se peníze na invalidní vozík vybraly. Byl nadšený a myslím si, že mu to změnilo kvalitu života,“ vzpomíná na příklad dobré praxe starosta Michael Kašpar.
V praxi pak mohl uživatel do aplikace zadat výzvu – problém, který ho tíží. Poté by jej, pokud by souhlasil, kontaktoval sociální odbor, aby prošetřil, zda zadal správné a korektní údaje a zda je na tom finančně tak, že pomoc skutečně potřebuje. „Taková výpomoc by se mi moc líbila. Nemůžu říct, že tam určitě bude hned, ale vidím to jako nějaké řešení do budoucna a tímto směrem bychom to chtěli vést,“ upřesnil starosta. Forma pomoci by se také mohla v pozdější době, dle holanského vzoru, rozšířit na systém dobrovolnictví. Kolín zvažuje úzkou spolupráci s ČVUT a sdílení příkladů dobré „smart city“ praxe do ostatních měst.