Řepařské drážky jsou polabským unikátem. Vznikaly na přelomu 19. a 20. století, vyjížděly z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Liběvsi a svážely cukrovou řepu z polí do jednotlivých cukrovarů. Nejstarší drážkou tohoto typu byla ta kolínská, postavená v roce 1894. Vedla z Kolínského cukrovaru, který stál v místě dnešní elektrárny u Labe, do Františkova (Ovčáry), Býchor a odtud až do Jestřabí Lhoty a vláčky po ní jezdily 70 let.
Nápad na obnovení drážky po historické trati vznikl na přelomu století. V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky (dnes spolek Kolínská řepařská drážka), jehož cílem bylo obnovit část nejstarší řepné malodráhy mezi Sendražicemi a Býchory. Slavnostní otevření prvního obnoveného úseku řepařské drážky se konalo 23. června 2007. V další etapě byla trať prodloužena na Výrovnu, pak následovala stavba trati na Mlýnek a vybudování netradiční naučné stezky kolem trati. V posledních dvou etapách byla dostavěna trasa do stanice Býchory a v roce 2015 byla konečná stanice slavnostně otevřena.
Pravidelný víkendový provoz je na drážce každoročně od začátku května do začátku října, během letních prázdnin vláčky obvykle vyjíždějí i ve středu. Většina jízd je tažená dieselovou lokomotivou, parní vyjíždí obvykle jednou za měsíc.
Letos poprvé sice drážka vyjela už o Velikonocích, slavnostní zahájení 18. sezóny řepařské drážky je ale naplánováno na poslední dubnový víkend. Jak nasvědčuje výše jmenovaný letopočet, slavit se tentokrát nebude jen zahájení sezóny, ale i kulaté 130. výročí od vzniku drážky. Vláčky budou po oba dny taženy parní lokomotivou, budou je přepadávat kovbojové na koních a na konečné v Býchorech naleznou cestující dětský park se skákacím hradem a občerstvení v bufetu. Vláčky budou z nádraží vypraveny v 9.45, 11.00, 12.15, 13.30, 14.45 a 16 h., zpět z Býchor budou soupravy odjíždět v 10.10, 11.25, 12.40, 13.55, 15.10 a 16.25 h.