Kolín čeká kompletní rekonstrukce Nového mostu, a byť se v minulosti již nějaké termíny realizace objevily, v reále je zahájení stavby stále ještě v nedohlednu. Nejen, že dosud nebylo vydáno stavební povolení, ale dokonce nejsou zajištěny ani finanční prostředky na pokrytí stavby. V současné době Krajský úřad Středočeského kraje vrátil dokumentaci na kolínský odbor dopravy, který se má vypořádat s připomínkami Českých přístavů.
"I my se snažíme pomoci zajistit finanční prostředky, byť nejde o městskou investici. A tady říkám, že - i když v předchozím období tehdejší radní pro investice pan Herman neustále opakoval, že prostředky jsou zajištěny - tak prostředky na výstavbu zajištěny nejsou a zajištěny nebyly ani v minulém rozpočtu. Jde pouze o položku v tzv. plánu investic Krajské správy a údržby silnic Sředočeského kraje (KSÚS). Plán obsahuje investice za x miliard, ale ty nejsou kryty rozpočtem," uvedl starosta Michael Kašpar.
Podle starosty, což má prý potvrzeno, v současné době ředitel KSÚS Zdeněk Dvořák a náměstek hejtmanky pro oblast dopravy Martin Kupka řeší s ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), aby na tuto investici - protože most skutečně není v dobrém stavu - byly pro Středočeský kraj uvolněny peníze navíc. Pro rok 2021 má má totiž Středočeský kraj od SFDI na různé investice v celém kraji slíbeno zhruba 800 mil. Kč, přičemž rekonstrukce mostu by měla přijít na cca 400 mil. Kč. "Tím by se vyčerpala prakticky polovina alokace finančních prostředků pro celý Středočeský kraj, což asi není úplně obhajitelné," řekl dále starosta.
Výsledek jednání by měl být znám v brzké době. Pokud se nestihne zajistit stavební povolení a financování stavby do letošního podzimu, kdy má dojít k předání staveniště vítězi soutěže, kterým je sdružení firem Strabag a Porr, musela by se celá zakázka soutěžit znovu, což by znamenalo další komplikaci a několikaměsíční zdržení.
"Příznivou zprávou je, že ze strany KSÚS přislíbeno, že po dobu rekonstrukce bude moci na most zajíždět městská autobusové dopravy a také obsuha města a občanů, což znamená zejména vozidla AVE pro vývoz odpadu a Energie AG (bývalý VODOS - pozn. red.). Měli jsme tu na jednání mostaře a tvrdili nám, že tyto výjimky jsou schopni nám udělit," doplnil Michael Kašpar.