První dlouhodobé zastavení výroby v kolínské automobilce přišlo v kovidových časech, ani po odeznění epidemie ale problémy nezmizely. Letošní nejprve úplné a následně částečné omezení produkce nakonec trvalo dlouhé dva měsíce.
Automobilka Toyota zastavila výrobu ve středu 1. února. Důvod byl jednoduchý - nedostatek komponentů. Odstávka neměla pevnou délku trvání, v médiích citovaným údajem tehdy bylo "několik týdnů". Zaměstnanci o mzdu nepřišli: "Budeme to řešit podobně jako při minulých odstávkách, jsou různé varianty, například dovolené, konto pracovní doby," řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. Kolektivní smlouva zaručuje zaměstnancům za odstávku odměnu ve výši 85 procent průměrného platu.
Nakonec se linky rozběhly po čtyřech týdnech, v pondělí 27. února. Výroba aut se ale nevrátila do plného provozu, protože dodávky dílů nebyly ani začátkem března stoprocentní. Zaměstnanci dostali informaci, že budou po skončení odstávky pracovat ve výrobě tři dny v týdnu místo pěti.
Tento provoz "na půl plynu" vydržel celý březen, protože k plné produkci se Toyota vrátila až od neděle 2. dubna, počínaje večerní směnou. "V dubnu a květnu pojedeme na plné obrátky, ale nikde není jistota, že do budoucna se situace nebude opakovat," řekl tiskový mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Dvouměsíční výpadek výroby se samozřejmě projeví i na počtu vyrobených aut. V loňském roce jich z výrobních linek sjelo 202.000 a letošní produkce byla původně plánovaná na 225.000 vozů, i kdyby se ale zbytek roku obešel bez dalších omezení výroby, dostane se automobilka nanejvýš na loňský počet. V číselném vyjádření tak odstávka znamená nevyrobená auta v hodnotě 4 miliard korun.